Datum přidání: Sep 24, 2012 7:10:9 PM
Basketbalu je jedno jakou máš barvu kůže. Je mu jedno jakým jazykem mluvíš anebo jaké náboženství vyznáváš. Nevadí mu jestli jsi malý nebo velký, rychlý nebo pomalý. Chce po tobě jenom abys hrál, soutěžil, prohrával s důstojností a vyhrával s pokorou.
Jim Calhoun
Pevně věřím, že důkladná příprava pomáhá dostat to nejlepší z hráčů jako individualit i z
týmu jako celku.My si připravujeme náš instalační plan před tím, než začnou první tréninky.
Je to plán toho, co budeme dělat na každém tréningu, který nám umožní co nejlepší přípravu do prvního zápasu.
Proč potřebujeme instalační plán? Zde jsou 3 důvody:
1. Příprava je zásadní pro důvěru!Když máš důvěru v to co učíš jako kouč, pak i hráči
budou mít vice důvěry. A když budou věřit vice tomu, co učíš, budou mít vice důvěry v sami
sebe a ve své spoluhráče, což vede k lepší hře.
2. Když nemáš instalační plan, pak je snadné se nechat v tréningu ovlivnit tak, že člověk
ztráví mnohem vice času na jedné věci,než je potřebné a pak nemá čas na pokrytí všeho co měl v úmyslu.
3. Vytvoření plánu tě nutí eliminovat věci, které nejsou podstatné a nutí tě být vice
efektivním Také tě to učí dívat jestli progrese toho co učíš je dobře nastavena.Navazují na
sebe dovednosti a drily, nebo jsou čistě nahodilé?
Jak vypracovávám takový instalační plan a co by v něm mělo být?
1. Rozpracuj svůj plán do malých částí,které do sebe zapadají a dávají smysl. My
preferujeme metodu celek-analýza-celek tzn. rozeber svůj koncept do menších proveditelných částí a potom je sesaď dohromady. Nicméně můžeš jako první vysvětlit kompletní celek.
Například, předtím, než budeme učit presing jako celek,tak učíme, jak vytvářet pasti. Tato
pravidla jak dostávat útočníky do pasti pak používáme v jakémkoliv schematu,který v průběhu sezony uplatňujeme (tj. pasti při osobní nebo zonové obraně na vlastní polovině nebo při celoplošném presingu). Ale netrénujte 30 minut drily dostávání útoku do pasti aniž by hráči věděli,kdy můžou tyto drily použít!
2. Krokování. Nepokoušejte se zahrnout do plánu příliš mnoho věcí příliš rychle, protože
jinak budou hráči I trenéři frustrování. Chceme vybudovat důvěru v náš plán a pokud jsou lidé frustrováni nebo nerozumí co se děje, nezískají k tomu důvěru. My například věsíme plán tréninku na stěnu před každým tréninkem, aby ho hráči viděli.
Vrcholem každého plánu jsou 3 důležité věci:
-motto dne pro útok
-motto dne pro obranu
-myšlenka dne (obvykle motivační věta,která odráží danou situaci).
Hráči by to měli znát a dokonce tyto 3 věci citovat (musí být krátké) po rozcvičení týmu, kdy se scházíme na hřišti dohromady. Když to dotázaný hráč nezná, dochází k potrestání týmu.To pomáhá týmu mentálně se soustředit na každý trening.Tento důraz na téma dne pak koresponduje s jednotlivými drily. Na příklad- téma v obraně pro trénink je “žádný postoj, žádná šance” Pak v tomto tréninku děláme především drily na obranný postoj, obrana hráče s míčem apod.
3. Co je důležité před prvním zápasem v útoku
Překonání presingu
Pravdivý příběh: ve druhém roce mého působení na střední škole jsem se také stal hlavním
koučem. Byl jsem tak rozrušen všemi věcmi, které jsme měli trénovat, že jsem nezahrnul do svého plánu do svého prvního zápasu jak překonávat pres. Jistě tušíte co se stalo. Celý ten útok, který jsme nacvičovali byl k ničemu, protože jsme se nedostali s míčem za půlku. To nebyla chyba hráčů, byla to moje chyba, protože jsem je na to nepřipravil
Rychlý protiútok
Prvotní protiútok znamená organizaci celého týmu po získání miče( po koši, po neúspěšné střele po ztrátě). Některé týmy mají numerický protiútok, kde každá pozice má svoje určené místo. Například hráč 2 běží po pravém křídle. V některých týmech hráči pouze mají určená místa (křídlo, pod obroučkou,trailer, rozehrávač). Uč své hráče, co jsou to dobré střely při drilování přesilovkových situací (když my máme v protiútoku vice hráčů než obrana). My děláme 2na 1 nebo 3na2 každý den a učíme hráče jak skórovat.
Sekundární zakončení z rychlého protiútoku
Co dělá tvůj tým, když nezakončí z rychlého protiútoku? Universita “Severní Karolína” je
pověstná pro její Carolina break, který zahrnuje zadní clonu na trailera po přenosu mice ze
strany na stranu, jako jednu z vice variant.Učil jsem toto schema velmi poctivě, ale po
vyhodnocení mého program jsem zjistil, že jsem strávil velké množství času v tréningu na
tomto zakončování, ale v zápase jsme to téměř nepoužívali. Pravdivý příběh: změnil jsem
školu někam,kde jsme měli docela nevýhodu co se týče atletičnosti hráčů, takže jsem se snažil impementovat útočný system Princeton. Zavolal jsem trenérovi, který jej úspěšně provozoval a zeptal se ho, jak přechází ze sekundárního zakončení do útoku Princeton. Odpověděl mi, my sekundární zakončení nehrajem, přecházíme rovnou do našeho útoku.Tak jsem take vynechal Sekundární zakončování a tudíž veškerý čas místo toho jsem věnoval dovednostem a překonal školní rekord v počtu vítězství v sezoně s týmem, který např minulou sezonu prohrál 10 zápasů v řadě.
Herní sety
Rádi hrajeme tzv. Herní sety proti osobní obraně i proti zone, abychom ušetřili čas a
zjednodušili věci. Máme také jasný plan her včetně izolace posta, izolace hráče pro nájezd, set na trojkové zakončení nebo set.kde probíhá clona na míč. Měj jistotu, aby jsi měl dostatek těchto variant, protože nikdy nevíš, jaké slabiny ukáže soupeřův tým a musíš mít varianty, které tví hráči trénují a důvěrně znají.Jako příklad může být clona clonícího hráče, nebo podání miče tzv. handoff.
Co dělat, když herní sety nefungují
Co děláš, když herní sety nefungují, někdo zapomene hru, nebo hra nebyla určena? Dáváme našim hráčům rámec, v jakém mají hrát. Rád o tom uvažuji jako o jazzové hudbě. Jazz má enormní množství svobody v notách, které hraje, ale hraje se v daném rámci, který všichni v kapele respektují.
Pravdivý příběh: Můj trenér za kterého jsem hrál jako junior měl ve zvyku rozehnat náš
chumel zvoláním 1,2,3 streetball, protože nevěřil ve strukturovaný útok. Na nás to však tak
moc dobře nefungovalo, možná kdybychom byli lepšimi hráči než soupeři, ale to jsme my
nebyli.
Speciální situace
Tak například aut ze základní čáry, aut od postranní čáry, situace ve vztahu skóre a čas (např. prohrávání o 3 body pár vteřin před koncem, vedení o 10 bodů 2 minuty do konce atd)
Pravdivý příběh: na počátku mé kariery jsem ve spěchu nakreslil o timeoutu speciální situaci a zahráli jsme ji špatně. Po tomto zápase jsem nakreslil všechny speciální situace na tvrdé kusy papíru, měl jsem je pak na zápase a v případě nutnosti vytáhl tu správnou kartu a vysvětlil. To se nám osvědčilo.A samozřejmě na konci tréninku trénujeme speciální situace, takže hráči jsou na ně zvyklí.
Můj táta míval na stole malý nápis. Čím větší máš hlavu, tím snadněji se dostaneš do bot. Phil Jackson
Vemte prosím na vědomí že se jedná o sbor poznámek, nikoliv celistvý text.
Přechod do útoku a útočný basketbal
Kouč Karl věří v to, že musíš soupeře utahat,ať vypracovaným útokem na útočné polovině,
nájezdy, obranou apod. Filosofii kouče Karla je zničit soupeře velmi pohyblivým a atakujícím útokem. Nuggets chtějí po celou dobu zápasu ve velkém pohybu pracovat na zakončování a reakcích po netrefených střelách.
-Z nějakého důvodu, rozhodčí pískají více faulů při přechodu hřiště než na útočné polovině.
- všechno je lepší provádět co nejrychleji, bez ohledu na typ akce
- útočné doskakování je úspěšnější při střelbě ihned po rychlém přechodu o 10%
-Karl chce po hráčích, aby ohrožovali koš rovnou z přechodu,
Raději chce mít svůj tým divoký a rychlý, než aby se dostával příliš do hry kolem Jejich
cílem je získat 30 šestek, 30 dvojtaktů a 30 asistencí každý zápas.
John Welch věří, že opravdovým testem hodně běhajícího týmu,je jak běhá po vstřeleném
koši. Dále věří,že hrát úspěšně rychle znamená mít určeného hráče pro vyhazování a určené strany pro křídla. Čím rychleji hraješ, tím důležitější je výběr střelecké pozice. Největší chybou, kterou zaregistroval u rychle hrajících týmů byly špatné střely.
Nuggets chtějí skórovat z nájezdů a z otevřených trojkových pokusů. Nechtějí dlouhé dvojky anebo atletické jumpy .Kouč Karl vyžaduje po hráčích více nájezdů. Jeho pravidlo je: když jsi na úrovni svého obránce nebo za ním jdi do koše .Když je tvůj obránce před tebou sprintuj do rohu.
Kouč Karl nemá rád samoúčelnou přihrávku vpřed. Pouze vyžaduje po středním rozehrávači, aby přihrál do střelecké pozice. Jinak chce, aby míč zůstal pod kontrolou středního rozehrávače. Úkolem tohoto hráče je vytvořit problém pro obranu. Pokud se zbaví míče, tak se zbavuje možnosti problém vytvořit.
Nuggets vždy posílají dlouhého hráče pod koš a pak na slabostranný zkrácený roh.
Upřednostňují volnou šestku pro nájezd než hráče vyhledávajícího pozici pod košem
Karl chce 3 věci při přechodu:
1.Spacing (dodržování zásady dostatečné vzdálenosti od sebe)
2. Svobodu
3.Nájezd
Kouč Karl nevěří na sekundární zakončení po protiútoku. Věří, že to ničí samotný rychlý
protiútok. Nemá rád mechanický přenos míče po perimetru, chce po hráčích nájezd
Nuggets přecházejí z rychlého protiútoku do útoku, který nazývají „Random“ (náhodný
výběr). Je podobný útoku „Dribble drive offense motion“ tedy systému agresivních nájezdů.
Nejdůležitější je přitom spacing(dodržování vzdáleností hráčů od sebe).Mají 2 hráče v rozích, 2 místa pro rozehrávače a slabostraného pivota. Cílem je nájezd a vyhození na volného hráče.Učí hráče atakovat tzv.closeout (dobíhání obránce k hráči s míčem) a to pohybem ještě před chycením míče.Získávají tím náskok, který se jen těžce brání. Důležitý je u toho spacing a výběr střelecké pozice. Když hráči útočí na koš, mají nejlépe jeden dribling a odraz k obroučce z jedné nohy.
Karl je přesvědčen, že je těžké bránit nahodilé clony. Takže nemá pravidlo ,kdo staví clonu a z jakého úhlu. Dává svobodu clonit kdykoliv. Obzvlášt je má rád při rychlém přechodu do
útoku.
Rovněž kouč Karl preferuje nahodilý post-up tedy získání pozice pivota blízko ke koši.Přitom na jeho opětovném získávání prostoru je kladem velký důraz. Vždy musí být volá cesta středem ke koši. Hráči, kteří najedou a vyhodí, musí ven ze šestky.
Dále kouč Karl nemá rád příliš kontaktní a tvrdé clony. Preferuje clonu, kdy obránce neví, zda má vykročit či ne do driblingu.
Karl není přítelem zpomalování hry ke konci zápasu. Vyhrávají zápasy s přechodem do útoku a ihned střelbou za tři body. Když je zapotřebí respektovat čas ke konci zápasu, raději má rozhovor mezi 4 očima se středním rozehrávačem, než dát pokyn týmu ke zpomalení hry.
Nechce říkat nic, co by bylo kontraproduktivní jejich herní mentalitě. Na konci zápasu
nevyhrávají lepší, ale chytřejší týmy.
Obrana
Velký důraz je kladen na velmi tvrdou (namáhavou) hru v obraně , blokování střel. Vedou si
statistiky, kolik střel bylo bez bloku.. preferována jsou jednoduchá schémata, kouč Karl věří, že to umožňuje hráčům hrát tvrději.
Základní pravidlo je žádný dvojtakt (nájezd). Chtějí, aby soupeři stříleli těžké dvojkové
pokusy.Heslem je nepusťte je do šestky. Hoňte je po perimetru a nechte je hrát ve střední
vzdálenosti.
Nuggets rozlišují tzv horké přistupování (ke střelci) a studené (k nájezdovým hráčům).
Velký důraz je kladen na minimum faulů, věří, že je to jedním z klíčů k úspěchu.Pravidlo k
návratu do obrany je, že chtějí.aby po střelbě šli hráči z rohů.
Kouč Karl nemá pravidlo jak bránit clony. Nechává velké hráče rozhodovat, jak je bránit. Tím znemožňuje skautování jejich hry a plánování útoku proti nim. Znova, věří ve schopnost hráčů hrát agresivněji, když nejsou svázáni pravidly.
Trenéři konzultují s veterány, jak si myslí, že by měli soupeře bránit, pak je nechávají vést na tréninku tuto sekci a tím jím předávají i určitou odpovědnost. Karl mluví o konstantní debatě, kterou vede s hráči.Hráči chtějí debatovat vše- obranná schémata, match-ups apod. Tento jejich vklad pak eliminuje zbytečné debaty. To poslední co chtějí trenéři, je debata v 10 hodin při střeleckém tréninku.
Filosofií kouče co se týče skautingu je eliminovat největší problém. Když např. hrají s
Hornets, nezajímají ho herní sety soupeře, ale Chris Paul. S 15 zakročeními pivotů v zápase bude žít.Nechce být umlácen problémy. Pokud mu dělá potíže v zápase konkrétní clona, tak to je to co adresuje hráčům. Chce zachovat vše jednoduché.
Dvě zásady koučování nakonec:
1. Když nejsi schopen respektovat, že jsi ty ten důvod, proč tým prohrává, tak nekoučuj
2. Nech své hráče hrát. Nepřekoučuj je (míněno příliš mnoho zasahování do jejich hry)
Tvá schopnost tě může dostat na vrchol, ale potřebuješ charakter, aby ses tam udrželmentálně,morálně a fyzicky. John Wooden
Tým Španělska hrál na olympiádě ...
Myslím, že každý může být lepší, než si on myslí a já ho to nenechám diktovat-já to budu diktovat
Bob Hurley
Ohodnocení práce kouče, do každé řádky přiřaď známku
Musí se zlepšit Mělo by se zlepšit Může se zlepšit Skvělé
1 2 3 4
Příprava dovedností
Dobře zorganizovaný a provedený trening
Včasný začátek tréningu a důkladné zahřátí
Fyzický rozvoj a posilování
Rozvoj a zlepšování individuálních dovedností hráčů
Identifikace role každého hráče a jeho odpovědnosti
Schopnost rozboru a výuky útoku
Schopnost rozboru a výuky obrany
Příprava speciálních situací
Vědomá práce nohou hráčů
Stálé lpění na týmové snaze
Pomáhání a povzbuzování při tréningu
Tvrdá práce na zlepšování hráčů
Zápasová příprava
Skautování a herní příprava
Dobře připravený herní plán
Znalost pravidel
Rozhodnost a soustředěnost
Využití hráčů a střídání
Schopnost myslet a reagovat pod tlakem
Schopnost koučovat při nepřízni osudu
Nápomocnost při zápase
Útok: jeho rozvinutí a provedení
Obrana: její rozvinutí a provedení
Speciální situace: auty apod
Time out : jeho využití a provedení
Poločas: analýzy a opatření
Čas: práce s časem a zvládání koncovek zápasů
Po zápase
Statistická analýza a vyhodnocení hry
Rozbor videa a analýza
Identifikace a posílení dobrých útočných výkonů
Identifikace a posílení dobrých obranných výkonů
Rozpoznání obranných problémů
Rozpoznání a posílení dobrého individuálního výkonu
Hodnocení hry asistentem a komentářeZaznamenávání poznatků pro příští zápasy
Využití poznatků ze zápasu v dalších trénincích
Když se zdá být všechno pod kontrolou, tak jednoduše nejsi dostatečně rychlý
Mario Andretti