Driblér č.8/11

Datum přidání: Apr 20, 2011 7:17:19 PM

Opakovaně zdůrazňuji mým hráčům, že vše co od nich očekávám na trénincích a v zápasech je jejich maximální úsilí – John Wooden

Coach Williams - trénink

To co probíhá na trénincích je krví úspěchu Tvého basketbalového programu.

Tvůj program by měl být pečlivě naplánován a tréninkové plány dovedně realizovány . Trenéři, kteří motivují a inspirují své hráče, aby trénovali způsobem, který dokazuje jejich víru ve vlastní pravdu, mají nejlepší tréninky…..Trenér musí stále dokola obhajovat, že trvale skvělé tréninky jsou tím, co vede tým k dosahování jejich maximálního potenciálu. Ať je to letní příprava, první trénink před sezonou, nebo večer před finálovými boji ta zpráva musí být pořád stejná:

Kvalita tréninku podstatně ovlivňuje průběh zápasů a podstatný význam má fakt, že trénink je něco, co lze mít plně pod kontrolou. Předtím, než mohou trenéři absolvovat dobré tréninky, tak musí rozvinout svojí filosofii. Úspěšný kouč by měl mít sepsanou vlastní filosofii a jaké jsou její hlavní hodnoty. Takový dokument je podstatný, protože je návodem pro plánování vlastních tréninků. Samotný proces plánování je nutný zahájit vypracováním celkového plánu, který bude obsahovat veškeré věci, které Ty považuješ za rozhodující pro Tvůj tým.

Tento plán by měl být zpracován tak, že bude brát v úvahu Tvojí filosofii koučování, dovednosti Tvého týmu, charakteristiky soupeřů včetně tendencí, které mají jejich trenéři. Poté co vypracuješ detailní plán pro nadcházející sezonu, můžeš začít plánovat jednotlivé tréninky.

Je naprosto zásadní mít napsána zásadní očekávání, takže i hráči a asistenti vědí, co je důležité v Tvém programu a co bude korigováno, pokud se nebude dařit dle očekávání. Pak už je na Tobě a asistentech nepřipustit nic jiného, než to co je napsáno v Tvých očekáváních. Studie úspěšných vůdců dokazují, že týmy, které dosahují špičkových výkonů, mají rovněž vysoká očekávání jak od svých vůdců, tak sami od sebe.

Pomocník při sestavování plánu

Krok 1 – na každou otázku najdi alespoň 3 odpovědi, ale čím víc odpovědí najdeš, tím vícdokonalý budeš při přípravě plánu.

Krok 2 - pak se vrať a ke každé odpovědi (tam kde to jde) napiš 3 drily´abys tyto odpovědi naplnil. Uveď, jak budeš měřit a hodnotit úspěch v dané oblasti a jak budeš ty a tvoji asistenti cvičení provádět.

Krok 3 – napiš si list se všemi drily z bodu 2 a rozepiš do jednotlivých segmentů plánu.

1. Jaké jsou základní hodnoty našeho programu?

Příklady: jsme nejtvrději hrající tým v soutěži, naše komunikace na hřišti je konstantně výborná

2. Jakou cestou se náš program ubírá?

Příklady: jsme na tom dobře fyzicky, hrajeme disciplinovaně

3. Jaké životní zkušenosti má náš program přinést hráčům?

Příklad: učit se překonávat nevyhnutelné špatné časy proher apod.

4. Jaké jsou rituály a tradice, které dělají náš program výjimečným?

Příklad: společná večeře apod

5. Jaké jsou naše cíle v sezóně?

6. Jaká statistická kritéria budeme sledovat na trénincích a v zápasech?

Příklady: procento bloků, procento trestných hodů, doskoky, ztráty, fauly

7. V kterých oblastech je největší potenciál pro individuální a týmové zlepšení se v průběhu sezony?

Příklad: naši hráči hrají tvrdě, ale musíme je učit hrát bez faulů

8. Které individuální a týmové přednosti musíme brousit a využít k dosažení našich cílů?

9. které týmy musíme porazit k dosažení našich cílů?

10. Co musíme udělat pro to , abychom tyto týmy porazily?

Příklad : ubránit flex, překonat zónu, porazit je u nich doma

11. Které dovednosti musíme trénovat, abychom mohli praktikovat to, co vede k našemu vítězství?

12. Jaké jsou úpravy, které uděláme, když nebude fungovat bod A?

13. Jaké návyky musíme rozvíjet při trénincích, které povedou k úspěchům v zápasech?

Příklad: každý doskočený míč musíme dát pod bradu

14. Jaké speciální taktiky při cvičení hry 5na5 vyrovnají skóre mezi první a druhou pětkou?

Příklad: druhá pětka dostane dvojnásobek bodů za každý dosažený koš

15. Co musíme udělat pro to, abychom měli spíše tým, než skupinu individualistů?

16. Jaké jsou naše cíle pro obranné zisky?

Příklady: nepustit soupeře s míčem do šestky, blokovat všechny střely

17 Jaké jsou naše cíle při každém držení míče?

Příklad : dodržování spacingu, střelba z vymezeného území apod.

18. které jsou nedotknutelné zóny v trénincích, kde nebude žádných kompromisů, které pomáhají našemu týmu ke zlepšení?

Příklad: Když kouč vyžaduje pozornost všech, tak všechny aktivity končí a oči i uši všech visí na trenérovi

19. Jaké budou naše útočná schémata proti presu, zdvojování, zóně, přebírání, overplay obraně atd

20. Z kterých pohybů a náběhů chceme střílet při naší ofenzívě a při vhazování?

21. Které situace budeme řešit našim specifickým způsobem?

Příklad : vyběr timeoutů

22. Které konkrétní útočné pohyby budeme bránit v průběhu celé sezony?

23. Jaká jsou pravidla pro každý pohyb, který musíme ubránit?

Příklad: clona na míč – předskočení, podběhnutí atd.

24 Jaké budou úpravy pohybu, které nebráníme správně?

Příklad: pokud nevychází obrana clony na míč, pak např. budeme zdvojovat

Dril 1 na 1 s dotekem

Na perimetr dej 2 kužele .....

Dril 1 na 1 s dotekem

Pokud nevíš kam jdeš, tak pravděpodobně skončíš někde jinde. Nenech věci jen tak běžet. Udělej si plán, jdi za svými cíli, rozhodni se,co je podstatné

Poznámky k final 4 v NCAA

Obrany u vítězných týmů hráli podstatnou roli po celou dobu finálových bojů. Kvalita obrany stojí za pozornost i proto,že musí ubránit útok,který může trvat 35 vteřin. Při obranném faulu těsně před limitem a dalším 35 vteřinovém limitu je to hodně náročné.

1. K vidění bylo dost přizpůsobivých zónových obran

2. Ti, kteří měnili obranné systémy, tím často působily soupeřům nemalé potíže. Např. tým VCU, který měněním obran často dostával soupeře z rytmu, neboli soupeře vykolejily z plynulé hry.Obrana v NCAA musí ubránit útok po dobu 35 vteřin, což je opravdu náročné. Týmy,které to dokážou, mají opravdu dobře fungující obrany.

3) Dojem je, že basket jde nahoru, hráči jsou rychlejší i silnější.

4. překvapivě hodně často neproměńované šestky a jeden z důvodů, proč týmy prohráli vyrovnané zápasy.

5) Týmy Butler a UCONN hrály velmi kolektivně a doslova na doraz

K ženským týmům alespoň následující informaci, raději bez dalšího komentáře :

Nejméně 5 trenérů v 1.divizy NCAA žen vydělávají více než 1 mil USD, v čele s Pat Summitt s více než 2 miliony USD.Většina trenérů si přijde asi tak okolo 800 000 USD

Pouze trenérka Gail Goestenkors z Texasu (cca 1 mil USD) je 4 sezonu u týmu, jinak dalších osm nejlépe placených trenérů je u týmu více jak 8 sezon

Slyšet je je jedním z pěti smyslů těla, ale naslouchat je umění. Frank Tyger

Útok Butler proti zóně

Jednoduchá,ale docela účinná hra z NCAA proti zóně 2-3

Útok Butler proti zóně

Video: Nácvik střelby a pohyb hráče bez míče

Video ukazuje nácvik protiútoku...

Pro mne,velcí hráči jsou ti, kteří dávají vše,co v nich je a dělají hráče okolo sebe lepšími. Karl Malone

Hodnotící systém týmu Caroliny

Viděli jste někdy hrát kandidáta hráče roku v UNV Tylera Hansbrougha?

Brzy zjistíte, že hraje velmi tvrdě. Při každé střele bourá desku, presuje svého hráče po celém hřišti, po každém nekontrolovaném míči se vrhá na podlahu, tvrdě bojuje se clonami. Proč tomu tak je? A co je ještě důležitější, jak můžeš své hráče přimět, aby hráli tvrdě celou dobu?

Při bližším pozorování hry Caroliny lze přijít na to, že celý tým vlastně hraje podobně. Čemu to lze přičítat? Trenéři Caroliny vysvětlují způsob hry jejich týmu takto:

Obvykle několik hodin po skončení zápasu si sednou trenéři, aby si prohlédli video se záznamem zápasu. Obranně vyhodnocují např. průrazy, přerušení soupeřovi akce,boxout, tzv. close out (doběhnutí obránce k útočníkovi s míčem a zabránění úniku) a další velmi důležité kategorie.

Útočně se vyhodnocuje kvalita clon a herních setů, nevynucené ztráty míče, přihrávky,které by byly asistencí, kdyby hráč proměnil střelu atd.

Všechny tyto hluboké statistiky tvoří poměr pozitivních a negativních her a tento poměr také tvoří jednu z kategorií, které jsou pak prezentovány hráčům jako zpětná vazba

Hráčům jsou informace prezentovány na dalším setkání s týmem. Jak říká kouč Haase,když hrají další zápas druhý den večer, tak jsou vzhůru do 3-4 ráno a ráno seznamují na snídani tým s výsledky tohoto hodnocení. Kouč Williams chce mít tuto zpětnou vazbu co nejdříve, aby měli hráči zápas ještě plně ve svém vědomí.

Kouč Williams přečte jména vítězů každé kategorie.Tito jsou pak na uvedeni na „Tabuli odměn“ a rovněž se nemusí účastnit sprintů na konci tréninku

Trenéři i hráči zmiňují 5 důležitých výhod tohoto hodnotícího systému

1. Zdůrazňuje proces vedoucí k výhrám.

Systém se spíše soustředí na proces než na vítězné zápasy. Primární důraz je na malých věcech, které umožňují mnohem snáze skórovat a vyhrávat

2. Hrdost na výhru v kategorii

Hráči přijímají s velkou hrdostí vítězství v kategoriích a to, že své jméno vidí na „Tabuli odměn“, oceňující jejich tvrdou práci. Je to rovněž velmi motivující systém, včetně toho, že mohou hráči vynechat sprinty.

3 Uznává všechny role

Hodnotící systém umožňuje věnovat více pozornosti rolem jednotlivých hráčů v týmu. Zatímco hvězdy týmu jsou slavní pro skvělé statistiky jako dosažené body a doskoky,hráči, kteří mají svoje role v týmu dostávají hodnocení za „špinavou práci“ jako stavění clon, prorážení od soupeře, bojování o míč ve skrumážích apod.

4. Zvýšená kredibilita trenérů

Důvěryhodnost koučů je vyšší, protože hráči vidí, že trenéři to s procesem myslí velmi vážně. Jsou ochotni obětovat čas (i v noci), aby dopodrobna rozebrali video a poskytli hráčům kvalitní zpětnou vazbu.

5. Vice objektivních kritérií, když přijde na řadu otázka doby hraní

Konečně, hodnotící systém pomáhá více objektivní kvantifikaci hráčova příspěvku na hřišti. Když některý hráč nesouhlasí s počtem minut, strávených na hřišti, tak tyto statistiky jsou velkým zdrojem na pomoc hráčům, aby viděli, proč nehrají a co specificky musí dělat, aby si zasloužili více minut na hřišti.

Nejsi nikdy tak dobrý ,jak Ti všichni říkají,když vyhráváš a nejsi nikdy tak špatný, jak Ti říkají, když prohráváš. Lou Holtz

Ne vždy je dobré v obraně přebírat. Obdobné pocity obránce přenechte soupeřům