Driblér č.6/11

přidáno: 20. 3. 2011 1:16, autor: Tomas Cada   [ aktualizováno 23. 1. 2012 11:59 ]



Doc Rivers (head coach Boston Celtics) – Jestli máš ve svém týmu „hráče schopného týmové chemie“, nenech ho „odejít dveřmi pryč“!


Randy Brown: Smysluplný útok


Tak jako v dalších sportech, tak i v basketbale je vítězství dáno tím, kolika bodů tým dosáhne. Zápasy středoškolských týmů trvají 32 minut (v USA), což vytváří tlak na každé držení míče, co se efektivity útoku týče. Toto malé zamyšlení se týká těchto aspektů útoku: distribuce střelby, výběr a lokalizace střelby.
Jestliže má tým 6O držení míče v průběhu zápasu ( díky ztrátám a šestkám je to 45) a tým má úspěšnost střelby z pole 45%, tak tento tým dá za zápas cca 21 koš. Předpokládám, že z toho je okolo 6 otevřených dvojtaktů. V případě presingu a rychlých protiútoků se toto číslo zřejmě navýší. To znamená, že okolo 15 košů by měl tým dosáhnout střelbou z pole.


1. Pokud vezmeš v úvahu svoji herní filosofii útoku, tak odkud očekáváš, že budou hráči střílet?

2. Jaký druh zakončení preferuješ vzhledem k tomu, co víš o svém týmu? Odpověď by měla být založena na tom, jaký typ zakončení chceš Ty, nikoliv Tvůj tým.

3. Tou výzvou je přizpůsobit útočný plán výběru místa a způsobu zakončování. To Ti bude nějakou dobu trvat, ale čas takto strávený se Ti vrátí. Velkou chybou,kterou jsem viděl ve středoškolském basketbalu byl útok bez cíle. Tímto „útokem bez cíle“ je myšlen útok,který nemá definován, kdo a odkud by měl střílet. V této souvislosti si odpověz na následující otázku : Kdybys byl fotbalovým trenérem, dal by jsi svého středního obránce na místo útočníka? Určitě ne!!

Jaký to má vztah k basketbalu?

Zvolil by jsi v basketu jako střelce trojek hráče, který má úspěšnost 21%?
Koho by sis radši vybral za střelce,toho kdo má úspěšnost 52% nebo 30% ?
Kdo z Tvých hráčů má dovoleno permanentně najíždět do šestky s Tvým vědomím, že nebude permanentně ztrácet míče?
To jsou otázky, na které je dobré mít odpovědí ještě před začátkem sezony

Nejlepší radu jsem dostal od trenéra Jimy Crewse, který býval asistentem trenéra v Indianě. Ten mi řekl, že účel (smysl, cíl) je to nejdůležitější, co se týče útočení. Jedna rada zněla: při hře na tréninku přeruš hru v momentě, kdy jeden z týmu je v plném útoku a zeptej se hráčů o co se v útoku pokouší. Jinými slovy se ptáš na to, na co se jejich útok soustředí. Pokud Ti odpoví „pokoušíme se zakončit“, pak by jsi měl určit jejich cíl, tj. způsob zakončení.

Trenér by měl rozpoznat následující aspekt : Útok se příliš často pokouší  bezmyšlenkovitě nachytat obranu bez konkrétního cíle a skončí to tím, že někdo vystřelí, protože cítil, že je vhodné vystřelit. To je často cesta k porážce, protože takový výběr způsobu a místa střelby bývá nevhodný.

 

Video: Malý driblér je dnešním bonusem newsletteru Driblér

 


George Ravelin - trenéři tráví příliš mnoho času tím jak věci dělat a nedostatečně tím proč je dělat. Hráči musí znát smysl toho, co dělaj

 

Kevin Eastman – 10 zásad úspěchu


1. Ve svém úsilí stát se nejlepšími, ti nejlepší ze sebe dostávají to nejlepší. To není příliš vypracovaná formulka – jenom  odlišuje ty nejlepší  od davu.
2. „Troška něčeho navíc“, to bývá to,co obvykle vyprodukuje „mnohem více“. Trochu více soustředění, trochu více úsilí, trochu více obětování se – dělat „trochu něco navíc“ Ti přinese mnohem víc. A to“ mnohem víc“ ti umožní stát se lepším 
3. Nerozhodnost je jednoduše tím největším zlodějem, který brání dosažení našich cílů, snů a často příležitostí, které bychom mohli mít. Nesabotujte svůj vlastní úspěch, buďte rozhodní!
4. Úspěšní lidé dělají věci, které považují neúspěšní lidé pro ně samé za příliš velké, příliš skvělé, příliš dobré.  Nic není příliš velké nebo malé pro úspěšné lidi!
5. Naprosto jednoduchá pravda o nejlepších hráčích a trenérech v NBA je, že ti nejlepší se vždy chtějí zlepšovat. Vždy se snaží naučit víc; nikdy nechtějí zůstat  stejnými. 
6. V průběhu 24 hodinového dne, je pro Tebe důležité zlepšovat se?Najdi si závazně minimálně hodinu denně, kdy na sobě budeš pracovat. Když se staneš lepším, staneš se také hodnotnějším ! Musíš samozřejmě strávit čas nutný pro Tvoji práci tím, že splníš své pracovní povinnosti, ale nezanedbávej práci na sobě samém, na vlastním zlepšování se!! Z dlouhodobějšího hlediska to pomůže zpětně  i Tvému zaměstnavateli . Abys však získal víc, musíš se zlepšit nejprve sám.
7. Vždy musí být někdo v Tvém klubu nebo v tvé práci nejlepší,tak proč by jsi to neměl být právě Ty? Být nejlepším znamená spoustu obětování se, které veřejnost ani Tvůj boss nezaznamenají. Je to pouze cena, kterou zaplatíš za vstup do klubu nejlepších!!
8. Úspěch vyžaduje vytrvalé přemýšlení, práci a nadšení. Každý chce úspěch, ale mnozí jej chtějí dosáhnout podle svého. Nechtějí hodiny příprav, které vysněný úspěch vyžaduje. Přijměte tuto každodenní výzvu!
9. Úspěch není zadarmo. Pro úspěch musíte zaplatit – tvrdou prací, vysoce kvalitní prací, vytrvalou prací a týmovou prací. Takto musíte být připraveni investovat do svého vlastního úspěchu.
10. Příležitosti neklepají vždy na Tvoje dveře; často sedí někde okolo a čekají, jestli je odhalíš. Klíčem je být pro takovou příležitost připraven, když se Ti zjeví. Připravenost je to, co přetaví příležitost do šťastného osudu!

 


Drily : 3 na 3, pokračování

Tyto drily navazují na minulé vydání newsletteru a dohromady tvoří určitý základ pro 3na 3, ale samozřejmě i 5 na 5




Pete Carril – jakmile zahájíme trénink, tak trénujeme velmi tvrdě, a to je ta nejlepší kondiční příprava. Vše se počítá. Musíš tvrdě hrát, běhat, jít za míčem,bránit hráče s míčem.Když hraješ měkce, nikdy se nemůžeš dostat do kondice.
 
 

Rozhovor s: Pavel Budínský, trenér reprezentace mužů a zároveň kouč BK Děčín

 

Pavle, Vy už jste tak trochu „Děčínská kotva“. Máte osobně nějaké období, které považujete osobně za nejzdařilejší v Děčíně?
Osobně to vnímám tak, že celé mé období u děčínského týmu je v celkovém obraze zdařilé, klub má letitou tradici, dobré stabilní výsledky a vynikající zázemí, které mi umožňuje pomáhat rozvíjet a budovat kredit našeho klubu. Pokud se týká výsledků, tak nejzdařilejší období věřím, že ještě přijde. Ale rozhodně rád vzpomínám na období, kdy jsme získali bronzové medaile, či tehdy, když jsme hráli 5 zápas semifinále play off s Prostějovem a byli 10 min od finále v sezoně 2006/07 a v neposlední řadě i na úžasnou sérii s Brnem, které jsme vyřadili ve čtvrtfinále play off 3:1 na zápasy v sezóně 2005/06.


Myslím si, že basket se stává pomalu vědním oborem. Snažíte se stále vzdělávat a myslíte si, že by vzdělání mělo být samozřejmou součástí každého trenéra?
Jednoznačně. Bez patřičného vzdělání nemáte šanci uspět v této branži. Já osobně se snažím vzdělávat a rozvíjet v mnoha aspektech, basketbal jde dynamicky dopředu a já rozhodně nechci zaspat dobu 


Můžete prozradit, jak dalece dopředu si připravujete tréninkový proces, mám na mysli např. roční plán nebo nějaké časové úseky?
Roční plán je víceméně podobný posledních pár let, vždy záleží na herním systému a jeho termínech. A jednotlivé makrocykly a mikrocykly jsou již více závislé na konkrétních termínech utkání, které v těchto měsících a týdnech odehrajeme. Nicméně vzhledem k různým okolnostem, které v průběhu sezóny nastávají a ovlivňují různými způsoby tým, plánuji tréninkový proces maximálně týden dopředu.

O Američanech se říká, že často hrají sobecky, tzv. jedna na jedna apod. Ve svém týmu máte na pozici 1 hned dva Američany, jaká je Vaše zkušenost a pohled na toto téma?
Většinou záleží na úhlu pohledu a také, kdo to říká. Pokud trenér, dokáže využít této přednosti jako výhodu pro svůj tým a je schopen tyto hráče přesvědčit o své filozofii,  potom tyto názory vnímám jako zcela liché. Moje zkušenost je velmi pozitivní, neboť, jak  W.Hatcher, tak L.Sanders jsou velice vnímaví a inteligentní hráči, kteří jsou schopni akceptovat svoje role v týmu. A to že jsou zdatní ve hře 1 na 1 nebo se někdy jeví, že nehrají kolektivně, může být i součástí taktického plánu. Ale máte pravdu, znám několik případů, kdy tato „sobecká“ hra je kontraproduktivní, jenž ale může vzniknout i díky jiným faktorům, např. jazyková bariéra mezi hráčem a trenérem apod.     

    
Při koučování mám dojem, že  kromě herních připomínek jste také dost velkým motivátorem. Zastáváte spíše pozitivní přístup při zápase?
Víc než pozitivní bych použil slovo aktivní. Myslím, že basketbal je jedna velká scéna, kde i trenéři by měli hrát dobře svojí roli. A vždy záleží na vývoji utkání, jakým způsobem se snažím vést svůj tým za výhrou. Ale vždy aktivně a pokud možno pozitivně.

Mohl by jste říct Vaše 3 hlavní priority pro hru ?
No přenesl bych tyto priority na hráče, pro které mám slabost. 1. Hráč, který je ochoten bránit za jakéhokoliv stavu 2. Hráč, který umí tvořit a umí dát hře myšlenku 3. Hráč, který má vítěznou mentalitu a povahu šampióna

Děkuji za odpovědi a posílám mnoho pozdravů mezi ty krásné skály, které Vás tam obklopují!

 

Útok 1-3-1

Může nastat sezona,kdy máte k dispozici méně talentovaný tým,než by jste si přáli.pro tento případ je vhodný jednoduchý útok 1-3-1. Útok vytváří střelecké příležitosti pro průměrné hráče. Jedná se o kontinuální hru.
Útok 1-3-1




Mike Krzyzewski – Když hrajeme tvrdě v tréninku, tak samozřejmě hrajeme lépe a chytřeji v zápasech.
 
 
 
 
 

Video: Únik z pasti

                  


Čti a reaguj (Read and React) - pokračování

Tento článek navazuje na dané téma v minulém newsletteru. Jeho snahou je charakterizovat "Čti a reaguj". Jedná se o téma,které je poměrně obsáhlé, takže tento článek není všeobsahující. V dalších newsletterech se pokusím uvést některé cviky a jejich zařazení do treningového procesu 

Čti a reaguj není útokem ve smyslu herního setu nebo klasického motion pohybu. „Čti a reaguj“ lze charakterizovat jako určitý soubor principů pro útočení. Jedná se o systém reakcí hráčů bez míče na pohyb míče. Tyto reakce nejsou nahodilé, ale natrénované. Tento systém reakcí lze uplatnit v útočných hrách, především typu motion offense.
„Čti a reaguj“ lze tedy uplatnit :
1. Pro vybraný útok jak proti osobní, tak proti zónové obraně. Možné např. hrát 5-O,4-1,3-2, s clonami, bez clon atd
2. Samotný soubor principů „Čti a reaguj“ může tvořit základ útočné hry.

Jaké jsou cíle „Čti a reaguj“?

1. musí být snadno uplatnitelný pro všechny trenéry
2. dostatečně jednoduchý pro získání dovedností „Čti a reaguj“
3. je budován na návycích, ne na vysokém basketbalovém IQ
4. dává hráčům svobodu a radost ze hry
5. systém buduje koordinaci všech 5 hráčů.
6. je dostatečně jednoduchý pro děti
7. čím lepší mají hráči základy basketbalu, tím je snadnější jeho realizace

 

Srovnání „Čti a reaguj“ s motion offense

 Motion offense                                                       Čti a reaguj

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
vyžaduje vyšší basketbalové IQ                          vyšší basketbalové IQ trénuje


hráč bez míče musí zvládat                                  hráč bez míče trénuje jednu reakci
velké množství variant                                         na daný pohyb míče

příliš mnoho svobody ve hře                                disciplinované návyky


Vybrané základní informace o „Čti a reaguj“ :

„Čti a reaguj“ je rozděleno do 17 samostatných bloků. Již při zvládnutí prvních 5 je možné „Čti a reaguj“ používat při zápase jako herní principy.
Postup je takový, že po zvládnutí jednoho bloku se postupuje do dalšího. Tyto bloky nesmí být jeden k druhému kontraproduktivní, tedy učit nějaký princip jinak.
Principy útočení lze dobře přirovnat k obranným principům. Např. bránění na vzdálenost 1 přihrávky, bránění na slabé straně, postoj obránce ve vztahu ke svému hráči a k míči, čtení pohybu míče, koordinace všech 5 hráčů atd. Tyto a další principy tvoří základ obranné hry a podobně je tomu u „Čti a reaguj“ v útoku.
Je jasně určeno, kdo iniciuje pohyb - je to hráč s míčem  a kdo zodpovědně reaguje – tedy hráč bez míče.
Základním principem je zautomatizování jednotlivých reakcí. Toto se cvičí ve dvojících, trojicích, čtveřicích i pěticích. Čím méně musí hráč na hřišti myslet, tím rychleji se rozhoduje a pohybuje. Čím více zvyků hráč kumuluje, tím více používá instinktu.
Trénování „Čti a reaguj“ je možné od prvního tréninku před sezonou až po poslední trénink po sezoně. Navíc není nutné trénovat další herní systémy, takže skýtá dostatek času na trénování jak základních dovedností tak „Čti a reaguj“.
 

Bob Knight (trenér síně slávy) – struktura tréninku předurčuje úspěch

 

Basket je nádhernou hrou opravdu pro všechny. Otázkou je na jaké úrovni ho chceš hrát.



Comments