Většina toho, co jsem se naučil a moje filosofie, týkající se koučování basketbalu, se nejvíce rozvinula po velké frustraci – DickBennett Rick Torbett: Čti a reaguj (Read and React) :Vím, že pojem „přicházet s novými neotřelými nápady“ bývá používán až příliš často a je tak trochu obnošený. Kritici mi řeknou,že „není nic nového pod sluncem“, pokud se to týká basketbalu.Tak tedy, já nemluvím o novém způsobu střelby,driblování lokty,nebo bránění na všech čtyřech. Nemluvím ani o novém způsobu používán clon nebo posledním hybridu nového útoku. Moje frustrace z tradičního systému Rychle jsem poznal, že matematiku mohu učit v kteroukoliv roční dobu, ale pokud jsem na střední škole v USA, tak učit basket před určitým termínem je ilegální. Jistě, mohl bych pracovat maximálně s 2 hráči, žádný jiný nesmí být v hale, ani do ní dokonce nakouknout! Takže když jsem chtěl učit 12 hráčů denně, tak při 2 hodinovém tréninku bych strávil 6 hodin po škole navíc, bez kousku jídla. To by mně přivedlo domů v 11 večer,ještě k tomu hladovějícího .A kdy tedy jsem mohl začít trénovat náš tým? Tři týdny před prvním zápasem, jak šlechetné!! To znamená mít asi 12-13 tréninků před tím,než začnu sčítat výhry a prohry, které rozhodnou,jestli budu mít příští rok práci nebo ne. Většina her stejně nefunguje, aneb jak jsem dospěl k bodu obratu Od poloviny 90 let se staly 3 věci, které přispěly k obratu v mém myšlení. 1.Po poněkud průměrné sezoně se mně můj asistent zeptal, jestli jsem byl spokojený? Nijak zvlášť, odpověděl jsem. Zeptal se mne, co bych udělal jinak, kdybych zahodil náš současný program a začal s novým. Učil bych děti hrát basket na základě principů, odpověděl jsem. A pak se zeptal, proč to tedy neudělám? Upřímná odpověď zněla : nevím jak. Mám spousty střípků,s 2 nebo 3 hráči, ale jako celek to neumím. Celá věc se jevila jako docela nedostižný úkol : vytvořit útočný systém,který který bude zahrnovat útok při přechodu na útočnou polovinu, útok proti osobní obraně,zónové obraně,bez limitu na jeden způsob ofenzívy (5 venku,4 venku nebo 3 venku) a bez potřeby určitých typů hráčů, ideálních pro některou z her. (zůstaňte naladěni, ČaR to umí) 2. Využil jsem všechny naše videa z minulé sezony a spočítal všechny body ze šestek, útočných doskoků, rychlých protiútoků, z herních setů, z přerušených útoků apod. a přišel jsem na neuvěřitelný nepoměr. 80% košů, kterých jsme dosáhli, padli z našich narušených útoků, z protiútoku a z dalších základních principů basketbalu.Naopak z akcí, které jsme měli naučené, jsme dali pouze 20% našich bodů!!! Ale v tréninku byl ten poměr přesně obrácený : strávili jsme 80% našeho útoku trénováním akcí a méně než 20% trénováním principů basketbalu. Tak jsem se sám sebe zeptal, proč trávíme 80% našeho tréninku na to,abychom z toho dali 20% našich košů? 3. V tu samou dobu jsem zažil jistý úspěch s hráči, kteří spolu hráli cca 5 let. S nimi jsme se dostali do final 4 poslední 2 roky. Byli talentovaní? Ano, ale ne tak,jak by jste si mohli myslet. Pouze 2 se dostali dále na universitu. Jejich skutečným talentem bylo koordinované úsilí. Znali jeden druhého. Byl jsem za to zodpovědný já? Stal jsem se náhle trenérským geniem? Ne.Za náš úspěch mohlo to, že spolu hráli téměř 6 let a jejich program byl charakteristický tím, že obsahoval s postupem času méně a méně herních setů a stále více principů basketbalu. Proč tito hráči nevědí víc,když se dostanou na naší úroveň? Pozn. k ČaR Čti a reaguj, v originále „Read and React“ je velmi aktuální způsob trénování mládeže a využití nabývaných dovedností při hře. Pokud se stane dlouhodoběji základem trénování, je velmi pravděpodobné, že vychová velmi dobré basketbalisty, kteří mají vysoké basketbalové IQ a jsou použitelní následně pro kteréhokoliv trenéra, neboť skvěle zvládají zásady basketbalu. Na rozdíl od jiných motion her je Read and React jednodušší a učí hráče při automaticky reagovat na svého obránce a to jak s míčem, tak bez míče. Považuji tento fakt za velmi důležitý. Vezměme např. zápas, do kterého nastoupilo 8 našich hráčů. Pokud zprůměruji dobu, kterou byli u míče, tak je to 20:8=2,5. Ano v průměru 2,5 minut má hráč v držení míč. To samozřejmě není objektivní pravda, většinou rozehrávači mají míč v držení daleko déle než pivoti atd. Takže počet minut, které odehraje hráč v útoku bez míče je tedy ten zbytek, který strávil na hřišti. Nechci se rozebírat příliš v číslech, jsou tak jako tak nepřesná, ale to, jestli umí 4 hráči bez míče správně reagovat na pohyb hráče s míčem je naprosto zásadní. Mini dotazník pro trenéry : rád bych se dověděl víc o : prosím odpověd zašlete na kontakt@e-basket.cz, vylosovaný trenér dostane píšťalku viz obrázek Když mluvíš se svým týmem po zápase, tak nikdy nemluv o hráči, který byl hvězdou zápasu. Mluv o tom, jak ostatní hráči pomohli k vítězství v zápase. Buď si jistý tím, že tu chválu šíříš co nejvíc. Pak měj individuální pohovory s 1-3 hráči, abys je pochválil, nebo povzbudil. Buď si jistý tím, že jsi tyto hráče ovlivnil- Mike Krzyzewski
Drily 3na3Následující situace jsou některými základními, které je vhodné zvládat při hře 3 na 3 Rozhovor s: Hana Horákovápředstavovat nejlepší hráčku Evropy 2010 asi není zapotřebí Hanko, už umíte říci turecky „promiň za špatnou přihrávku“ nebo „ přebírám“? Nebo umíte si říct o turecký med? Nene,když jsem přijela tak jsem se chtěla naučit základy turečtiny,ale je to naprosto jiný jazyk než naše slovanské,takže jsme měly problémy i s některými jmény spoluhráček!:o))Teď už ale pár slovíček zvládám. Dnes už Jste nepochybně zkušená hráčka, nicméně jaké to bylo zvykat si ten Babylon různých nových spoluhráček, které musíte na hřišti dirigovat? Můžete říci něco o intenzitě a vůbec o způsobu trénování, liší se od toho, na co Jste byla dosud zvyklá? Věnují Vám trenéři pozornost jako střední rozehrávačce? Osobně považuju dobrou střední rozehrávačku za prodlouženou ruku trenéra na hřišti. Je to umění, do kterého je nutné zřejmě dozrávat. Můžete k tomu říci svojí osobní zkušenost, např. kdy Jste sama začala ve své kariéře při hře cítit, že tým a hru opravdu řídíte a že se cítíte jistě v této roli? Zajímá mně, jestli považujete některou hráčku za nejlepší rozehrávačku(pozice point guard) na světě a proč? Hanko, co je nejdůležitější pro to, aby člověk mohl hrát špičkovou rozehrávačku? Je to komplex individuálních dovedností, čtení hry, znalost předností spoluhráček…… Jak jste načerpala (jestli vůbec) nové síly po MS? Můj velmi intenzivní pocit byl, že jste vydala energii, kterou jste si vybrala na sto let dopředu. Hanko, ze studené zimy posílám hodně pozdravů do teplejších krajin, přeji hodně úspěchů a pohody a nám přeji, abychom Vás opět někdy viděli hrát u nás! Říká se,že bys měl postavit 5 nejlepších hráčů, ale já jsem dospěl k tomu,že vyhraješ s pětkou,která k sobě nejlíp pasuje –Red Auerbach Hra: OverloadHra slouží k přečíslení zónové obrany na silné straně.Jedná se o kontinuální hru Dostaneš zpět to, co toleruješ! – John Brady Video: trénování přihrávky slabou rukouVýsledkem může být schopnost přihrát tak jako hráč na následujícím videu :
Zastav-Skóruj-Zastav - dril, Bill Self KuJedním z velmi dobrých drilů, které simulují herní situace... Kritizuj při bránění a povzbuzuj v útoku – John Brady Ćich na míč může zastínit i dobrý parfém |